co je referenční systém?

Témata nesouvisející s HiFi, offtopic debaty atd. Ovšem žádné osobní souboje, spory a hádky.
Odpovědět
Renown
Příspěvky: 2319
Registrován: 18 dub 2008 10:22
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od Renown »

že tohle vlákno bude pěkná sračka, jsem věděl v momentě, kdy jsem je viděl v seznamu vláken. Asi jsem jasnovidec :-)

to Machalík a spol. : Dadafta je třeba ignorovat. Jak jsem napsal, jsem jasnovidec a proto ty jeho mega příspěvky nečtu, stejně vím co v nich je. Ale zase na druhou stranu je to veřejné fórum a každý kdo neporušuje jeho pravidla si sem může víceméně psát co chce. Takže pokud mu budete oponovat, bude to tu stále zasírat. Ignorovat je jediný lék .....

to Dadaft : sorry, ale už úplně blbneš

MilanTuma
Příspěvky: 168
Registrován: 24 dub 2008 20:43
Kontaktovat uživatele:

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od MilanTuma »

Moje segra posloucha na sirokopasmovych Teslach a TW-40, ma to v rohu na skrini, bedny tesne vedle sebe, na skrini zesilovace, a je spokojena jak zelva.

Přesně jak to napsal Machalík a o tom to je. Být spokojen s poslechem. Leckdy mě napadá myšlenka o nebezpečné nekončící spirále obměn komponentů a nikdy nedostaveného pocitu upokojení s danou sestavou. Trochu z praxe, chodím občas do jedné hospůdky na oběd a hraje jim tam jakýsi mikrosystém, nesyčí to, není to přebasované, i poměrně solidní prostor, k tomu dobrá bašta. Velmi dobře a příjemně se poslouchá a to je systém za pár kaček a práci odvede přímo skvělou. Silým opakem může bejt bedna sice za 100 tisíc, která však nenavodí nenásilný a pohodový poslech a jsou to jen vyhozené prachy. A že jich není málo.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od dadaft »

pomalu to vychytávám. a směju se. od srdce a zhluboka. víte o tom, že máte vypatlané mozky? co to tady vykládáte za hnusy a vydáváte je za pravdu? už mě nebaví nechat na sebe házet špínu ubožáci.
copak ty Machalíku víš, jak mi to hraje? nevíš. ale to ti nebrání vynášet soudy zkušeného hifisty, že? specialisty na Velké!!! asi bych před tvou autoritou měl v hrůze uchcávat, ne?
kristova noho!
a ty Mike taky zklidni. viděl jsem, jak se ti zdály dobře ustavené bedny. na mazání nemáš.

všechny bedny a zesáky a hifistické krámy světa jsou jen prostředky, nic víc. nezajímají mě, pokud fungujou jak chci. nefotím se s nima. nemodlím se k nim. pořešil jsem filtraci a stojany a uchycení beden. tím to hasne.

ano, mám hudbu. zvuk není nijakým způsobem možno s bednama spojit. je naprosto čistý, nijak nezkreslený, nezmnožený, neroztřepený, plnorozsahový, neomezený. JE TO DÍLO. high fidelity, Machalíku. tvrdě, velmi tvrdě jsem na to dřel. s bednama jsem se natahal jako vy za sto životů ne. včera jsem třeba poslouchal Amused to Death. ta deska je neskutečně udělaná. je to jízda od první vteřiny. a když přišlo Miracle poslouchal celý barák, zhypnotizovaný tou krásou a hrůzou a silou...
(poslechl jsem i 3 skladbu z těch E.N. co mám od tebe Patmanne. je to jízda. byl jsem z toho úplně vykulený. jenom mi hlava nebere, proč se tomu pořád říká industriál, když ve skutečnosti to táhnou vokály...)

o čem si myslíte, že tady vykládám?

mám to. kdykoliv zmáčknu tlačítko play, tak se to dostaví. opravdu nemůžu za to, že si to nedokážete představit ani to tak nastavit a ustavit, že neslyšíte ten humus, co se zvukem dělá blízkost zdí, ani za to, že nevíte, co je to předozadní prostor... :lol:
nic v blízkosti zdí se s tím, co teď mám, a co vy označujete za blábol magoři, nemůže měřit. NIC.

těšil jsem se, že jsem měl štěstí a shodou okolností našel způsob jak vytřískat opravdu hodně z mála a že to třeba někomu příjde vhod. ale to co předvádíte mě fakt zhnusilo.

Mike
Příspěvky: 594
Registrován: 04 kvě 2008 21:15
Kontaktovat uživatele:

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od Mike »

Víš dadafte já se tě vždycky zastal když se tady do tebe někdo navážel. A říkám že je dobře když někdo experimentuje a jen nepřebírá názory druhých já to také nedělám. Ale nemusíš mi psát abych se uklidnil protože mě už je celý forum u prdele. Ohledně ustavení beden to co jsem u tebe slyšel respektive to jak jsme zkoušeli natáčet bedny a jak jsi se vyžíval v near field poslechu když jsme to dali k sobě bylo velmi zajímavé a poučné o tom žádná. Rád posloucháš potichu to je výhoda protože nevybudíš mody místnosti a sám víš že když jsem u tebe byl tak mi jedno ucho zalehlo jak to zadunělo v jedné skladbě.
Už jsme ti já i Aleska říkali co by bylo potřeba. Máš svojí hlavu já hifi razím jinou cestou. Každý máme tu svoji a já ti nic vnucovat nebudu. Beru taky hifi podobným způsobem jako ty i když jdu jinou cestou. Ale takhle vůbec nespadá pod referenční systém takže sorry za OT tohle vlákno ale snese asi všechno.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od dadaft »

vy to furt nechápete!!!???

až teď přijde čas trochu to zatlumit. na levou stěnu přijde nějaký rozbíječ odrazů a dozadu dva pohlcovače do míst, kde stojí basy - jak o tom psal noid. nejde tak o basy jako mírně snížit dobu dozvuku. opravdu jen mírně, ale chápu, že na někoho, ač už nedělá žádný bordel, může být u mě trošku dlouhá. naprosto cílená akce.

podstatu toho, o čem mluvím, fanoušci heavy metalu a podobných věcí, kde nástroje tvoří zvukové plochy, asi tak úplně nedocení. i když i oni by neměli být zklamaní. nicméně třeba pro posluchače vokální nebo klasické hudby to bude ráj na zemi.

souhra lokalizovaných zdánlivých zdrojů
- to je to, o co jde a co nabízím. s bednama u zdí cíl dosažitelný jen stěží a pokud, tak jen profesionálním způsobem, tj. měření atd.
pro majitele větší místnosti je to nabídka, jak ušetřit nemalé prostředky...

třebaže mně už "hifisté" pěkně lezou krkem jsem ochoten případným skutečným zájemcům předvést.

a vyprošuji si mazání tohoto vlákna. na urážky už jsem si zvykl...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od dadaft »

Mike píše:Ale takhle vůbec nespadá pod referenční systém
k tomu ještě poznámku. jistěže spadá. vem si měřáky frekvencí nebo co chceš a u mě nebude problém (aspoň ne nějaký zásadní). to ale není jádrem toho, o co jde, a co je podstatou referenčního systému. je to jen jeho nezbytný předpoklad. podstatou reference je právě lokalizace.

(vlastně by mě docela zajímalo, jestli ji lze opravdu získat s bednama u zdí (a jestli to ode mě není pitomý ústupek v rámci mírových řešení sporů) - všechno totiž mluví proti. to bys musel totiž utlumit všechno a výsledkem by byla bezdozvuková komora a poslech nahovno. v opačném případě, když tlumením řešíš jen módy místnosti, ti odrazy od blízkých ploch naprosto zkreslí a rozhodí lokalizované zdánlivé zdroje. tomu se podle mě nejde vyhnout.)

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od dadaft »

taky jsem přemýšlel, proč je nutná vzdálenost od zadní stěny tak výrazně větší než od bočních - můj odhad je, že zde hrají velkou roli středy a výšky - třebaže výšky za bedny díky směrovosti nejdou, tak k zadní stěně sedíme čelem, k bočním bokem - jak prosté. odpověď zcela jistě poskytne Hudební akustika.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od dadaft »

Machalík píše:... a taky to psali na TNT Audio.
míra ironie, se kterou jsi napsal uvedenou část z citované věty, přesně vystihuje tvou úroveň Machalíku.
co ty víš o lidech kolem TNT-Audia?

můj mezilidský blboměr konečně našel svou jednotku - 1 machalík. :mrgreen:

to se mi ale ulevilo...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od dadaft »

rozpory mají něco do sebe. člověk si toho spoustu uvědomí.

je blbost ptát se na věci z Miles_Gurtu nebo na vychytávky z Jacka Johnese. tak jednoduché to není, aby bylo možno nějak odpovědět i když to nejde.

zachránce je Roger Waters a jeho "pštros". není tam moc basů, aby to mohlo mást, ale dost ostatního, aby bylo jasno. vždycky to byl perfekcionista.

jestli máte větší místnost, stáhněte si Too Much Rope a zkuste si postavit bedny zhruba podle tohohle obrázku (rozměry jsou podle mé poslechovky, u jiných poměrů si nejsem jistý jak přesně to bude fungovat, ale fungovat to bude):
Obrázek
červenou čarou je naznačeno to, co uslyšíte, tedy pohyb koně. zároveň si všímejte i rolniček a různých odrazů zvuků. jen v prvním případě uslyšíte zhruba to, co popsal výše boxer (a já ho podezřívám, že to pouze někde vyčetl (pokuď se mýlím, nechť je mi laskavě odpuštěno)).

to, co v žádném případě neuslyšíte, a o čem je neustále tvrzeno, že to možné slyšet je, je tohle:
Obrázek

pak se zkuste zamyslet, co všechno to znamená a co z toho vyplývá.

tečka.


Uživatelský avatar
Svensound
Příspěvky: 543
Registrován: 17 dub 2008 16:12
Kontaktovat uživatele:

Audiodrom.........

Příspěvek od Svensound »

Osobně si myslím, že to pánové / konkrétně MJ / z Audiodromu mají v hlavě velmi dobře srovnané. Skvělé články k vystřízlivění mnohých.............. *thumbs up*

boxer

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od boxer »

Tu a tam se objeví v naší e-mailové poště hlasy, volající po „objektivnějším“ přístupu k testování komponentů, což jinými slovy znamená požadavky podložit výsledky našich hodnocení měřením. Je fajn, že v audiodromu panuje na tuto problematiku shoda: měření jsou stejně subjektivní jako poslechové testy, takže měřit nebudeme (druhým důvodem je i to, že na to nemáme čas).


PROČ NEMĚŘIT aneb KTERÁ ROVNÁ ČÁRA HRAJE LÉPE?

Jak jem zmínil, k napsání tohoto eseje mě donutil MJ v reakci na neustále se objevující přání našich čtenářů, kteří by rádi viděli u jednotlivých recenzí připojeny grafy z osciloskopů, měřících mikrofonů a jiné ´laboratorní´ techniky. Volba padla na mě v bláhové naději, že o problematice něco vím, protože jsem se dlouhá léta zabýval konstrukcí reprosoustav na poloprofesionální (nebo poloamatérské?) úrovni, takže bych měl o tom něco vědět.

Začněme krátkým pohledem na několik recenzí (jak jinak než reproduktorů, kde je to nejmarkantnější) zveřejněných v průběhu let v časopise, který má dle mého názoru nejvypracovanější metodiku měření - nejen z pohledu použitého zařízení a samotné techniky, ale hlavně tím, že měření jsou prováděna systematicky, dlouhodobě, pečlivě a stálým týmem (většinou šéfeditorem Johnem Atkinsonem), což dává na rozdíl od jiných periodik, kde není jisté kdo a za jakých podmínek komponent prověřoval a grafy jsou jen tak hozeny ke článku, jistotu dlouhodobé porovnatelnosti výstupů. Ani Stereophile však netvrdí, že měření objektivizují výsledky poslechových testů - jsou pouze doplňkem, který může (a nemusí) odhalit něco, co uchu recenzenta uniklo. Už Robert Harley napsal (A Matter of Measurements, Stereophile, září 1989), že „měření jsou pouze zlepšením služeb čtenářům a (…) jsou v podstatě subjektivní, neboť subjektivní je jejich interpretace.“

Ve velké většině naměřené hodnoty korelují s poslechovými testy - ať už jde o slyšitelné nevyrovnanosti ve frekvenční odezvě, impedanční charakteristice nebo o rezonance skříní reprosoustav, nelinearita a nepříznivé hodnoty jitteru u CD přehrávačů nebo po prosté THD u zesilovačů.
Ovšem nastává (a poměrně často) i opačná situace, kdy jsou měření v protikladu s tím, co je slyšet. Kupodivu se tento fenomén projevuje spíše u špičkového high endu, než u levné elektroniky. U toho prvního jsme opojeni fenomenálním zvukem a pokud laboratoř ukáže problém, který neslyšíme, jsme zaskočení a zmateni. U levné elektroniky mizerné výsledky laboratoře odpovídají mizernému zvuku, i když tu a tam odpovídají mizernému zvuku i poměrně solidní naměřené hodnoty. I to je hodně významný fakt.

Podívejme se teď na pár příkladů reprosoustav ze Stereophile z rozmezí několika let - a sáhneme rovnou k hodně renomovaným značkám…


Lumen White Whiteflame, 24,000 USD za pár, Stereophile, říjen 2002
John Atkinson komentuje naměřenou impedanční charakteristiku a výstup z akcelerometru: „Důvodem k znepokojení jsou významné rezonance (ozvučnice) na frekvencích 120Hz a 845Hz.“ Rovněž frekvenční odezva v blízkém poli (viz. obrázek) si vysloužila poznámku „všimněte si průšvihu ve výstupu basreflexu a basového reproduktoru mezi 90Hz a 150Hz. Najdeme zde kritickou rezonanci kabinetu, která zpětně ovlivňuje jak port, tak basový měnič. Zcela nezpochybnitelně byla tato rezonane slyšet na růžovém šumu poslouchaném zpoza kabinetů. Je záhadou, že v systému Michaela Fremera jsem (na hudebních ukázkách) nic podobného nezaznamenal.“
Obrázek
Přečtení výše uvedeného zrovna nevzbuzuje touhu si uvedené reprosoustavy jít poslechnout a, nedej bože, dokonce za 24,000 USD koupit. Přesto jsou (zvukově) hodnoceny jako špička:
„Se správným (lampovým) zesilovačem nabízejí hladký, spojitý a přirozený zvuk, který je subjektivně prostý jakýchkoli zabarvení nebo omezení dynamiky. (…) Celková transparentnost a schopnost odhalit nízkoúrovňové detaily je výjimečná, středové pásmo je nádherně vzdušné…“
Recenzenta nelze podezřívat z podujatosti, Lumene White jsou i na špici žebříčku v německého Sterea s 97% hodnocením (stejným jako WATT/Puppy 8). Prostě reference jako vyšitá.

Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand, 4,500 USD za pár, Stereophile, květen 2006
John Atkinson: „Z naměřených hodnot jsem byl vyloženě zklamán. Z toho, co napsal (o jejich zvuku) Michael (Fremer) jsem čekal více. Možná proto je (Michael) označil jako soustavy spíše pro milovníky hudby, než pro audiofily.“
Michaela Fremera Beethoven Concert Grand zvukově opravdu zaujal, stejně jako soustavy nasbíraly excelentní hodnocení v odborném tisku všude po světě.


Wilson WATT/Puppy 8, 27,900 USD za pár, Stereophile, červen 2008
Bezpochyby jedny z nejrespektovanějších reprosoustav této planety (na jiných planetách tomu může být jinak, že…). Ultimatitativní konstrukce, přesto i zde najdeme řadu paradoxů:

John Atkinson: „Impedanční charakteristika naznačuje vysoké proudové nároky, které WATT/Puppy 8 bude mít na zesilovač a bude tak představovat komplikovanou zátěž. (…) Je proto záhadou, proč Wes neměl problém je uřídit zesilovačem Cayin.“
Obrázek
Měřená frekvenční odezva (anechoicky - viz. horní obrázek) je porovnávána s předchozí inkarnací WATT/Puppy 7 s tím, že „podobně jako u předchozího modelu je rezonanční frekvence výškového měniče Focal na 20kHz příliš blízko ke slyšitelnému pásmu, než aby se to neprojevilo.“ Už ze samotného zvlnění charakteristiky je patrný nevyrovnaný exces na nižších výškách mezi 3-5KHz a naopak propad na vyšších výškách, který sahá někam k -4dB proti referenční rovině. To, co je zásadní, tedy měření v reálném akustickém prostoru, nedopadlo vůbec dobře (viz. dolní obrázek).
Obrázek
John Atkinson u toho komentuje pouze malý peak okolo prezenčních 700Hz, který může „přispívat k dobře definovanému prostoru a detailnímu zvuku.“ Kromě další poznámky k „teplejšímu a nepostřehnutelně rozmazanému basu“ jinak o měřené charakteristice decentně mlčí, což dělá dobře.

Ještě jednou opakuji, že výše změřené hodnoty se týkají reproduktoru, o kterém ze zvukového hlediska nikdo nepochybuje. Kolega PW je má doma a bůh ví, že mít na ně, měl bych je doma taky. Hrají totiž moc a moc dobře. Nicméně zpátky k recenzi Stereophile. Wes Phillips (navzdory rozkolísanému měření, které se na zvuku prostě muselo slyšitelně a hodně dramaticky podepsat (+/- 10dB už není nepřeslechnutelných), napsal: „Sólo na baritonsaxofon bylo možná o malilinkato teplejší, stejně jako kopák. Že bych slyšel poprvé skutečně jen to, co je na nahrávce? Na závěr přirovnává Wilson WATT/Puppy 8 k jakémusi etalonu, se kterým je třeba poměřovat všechny ostatní reprosoustavy. Ó ano, a ještě píše že „WATT/Puppy 8 jsou relativně snadnou záležitostí pro zesilovače…“

Sonics Allegra, 7,800 USD za pár, Stereophile, leden 2009
Po počátečních problémech s (možná) vadným párem reprosoustav, který hrál „zmateně, průměrně a bez života“, byl dodán k recenzi pár nový a Brian Damkroger o něm napsal: „Hrály jinak, než první pár - lépe, ale pořád neslaně nemastně. Systematické změny v jejich postavení měly za následek jen malé změny ve zvuku, ale nic zásadního (…) Umístění soustav přesně do středu místnosti mělo na zvuk už větší vliv, ale těžko říci, šlo-li vůbec o zlepšení“. Po několika dnech recenzent skončil s postavením, se kterým byl spokojen (což je mi záhadou, protože se nijak významně nelišilo od již vyzkoušených pozic, které dobrý výsledek předtím nedaly).
John Atkinson k tomu po sadě standardních měření napsal: „Měřené charakteristiky si zaslouží obdiv a není zde nic, co by naznačovalo, proč bylo tak obtížné optimalizovat Sonics Allegra v poslechové místnosti“.
Celkově test dopadl dobře, ale je v něm příliš mnoho otazníků, kdy se poslechové zážitky neslučují s dobrými naměřenými hodnotami.

Toliko Stereophile a měření reprosoustav, kde jsou kontrapunkty nejčastější. Hifistická veřejnost kdekoli na světě má sklon vyjadřovat se k věcem, o kterých si myslí, že jim rozumí (pochopitelně jsou mezi vámi i tací, kteří tomu opravdu rozumí a před těmi smekám). Jednou z nejrozšířenějších obecných ´pravd´ je, že právě frekvenční charakteristika reprosoustav musí být co nejrovnější, ideálně úplně rovná čára od 25Hz do 20kHz. Schválně, který z níže měřených reproduktorů byste doma raději?
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Těžko vybírat. Na první pohled (i na druhý a třetí) se charakteristiky liší jen minimálně - v podstatě jen nuancemi a basem, kterého jsou schopny dosáhnout. Všechny tři reproduktory mají výsledky měření (bezdozvuková komora, součet výstupů měničů v blízkém poli) excelentní. Rozkolísanost v tolerancích +/-2dB bude při poslechu prakticky nepostřehnutelná. Přitom mezi prvním a posledním měřením je rozdíl nejméně půl milionu korun (spíše víc, podle toho, kde byste danou reprosoustavu nakupovali). Rozhodovat se na základě měření je v tomto případě naprosto zavádějící, stejně jako to je u příkladů excelentních reproduktorů, které jsem citoval výše, a které by si podle reportů z laboratoře stěží někdo koupil (rozřešení rébusu najdete na konci článku).

Jsou tato měření (anechoická za definovaných podmínek) objektivní? Pokud použijeme vhodné laboratorní vybavení, tak určitě ano. Teoreticky by se měly křivky stejného reproduktoru shodovat, ať je měřil kdokoli kdekoli. Příkladem může být třeba vzorek Wilson WATT/Puppy 8 kontrolovaný National Research Council v Kanadě pro magazín Soundstage!: porovnáte-li výsledek (viz. obrázek) s tím, který zveřejnil Stereophile, dojdete k naprosto shodným závěrům. A to je objektivní.

Obrázek
NAPROGRAMUJTE SE POZITIVNĚ!
Každý z nás má jiné zvukové preference, které vyplývají jednak z naší fyziognomie (ucha), jednak prostě z toho, že každý posloucháme jinou hudbu, jinak hlasitě a s jinou dávkou emocí. Správně naprogramovaná lidská mysl dokáže ještě větší zázraky: znáte ten pocit, že bez toho, abyste na své domácí aparatuře cokoli měnili a dokonce posloucháte i stejnou nahrávku, tak to jeden večer hraje nádherně a den poté strašně. Také znáte určitě ten pocit, kdy v oblíbeném časopise napíšou, že komponent, který se v současnosti nachází ve vaší domácí sestavě, je mizerný. V první fázi se naštvete na časopis a pomluvíte jej, kde se dá (mohli bychom o tom vyprávět!), ale stejně to bude v hlavě hlodat a nedá vám to spát - pravděpodobnost, že se výhledově takového komponentu zbavíte, právě značně vzrostla. Funguje to pochopitelně i naopak - pochvala odborníka zvyšuje potěšení z poslechu.

Výše uvedené je jen jedna strana mince, se kterou nenadělá nikdo nic. Prostě to tak je a stále bude. Druhý faktor, který je markantnější, všeobecně akceptovaný a přesto všeobecně zanedbávaný, je akustika domácího poslechového prostoru a interakce s celým audiořetězcem. Zkráceně: komponent může mít naměřené hodnoty jako lusk, v prodejním studiu hrál fantasticky, a přesto doma nehraje a nehraje. Může být na vině vzájemná nesnášenlivost přístrojů ve vašem audio řetězci. Může. A lze ji předvídat měřením? Do určité míry ano - citlivosti a impedance nám mohou leccos napovědět. Problém je v tom, že možnosti kombinací jsou příliš velké a relevance takového doporučení zpravidla nepřekračuje jistotu nějakých 50-55%, což je jen o málo víc než pravděpodobnost, že při hodu mincí padne orel. Následuje další otázka: jak ovlivní, například jiný předřazený zesilovač nebo zdroj signálu, měřenou charakteristiku reprosoustav?

Špatná zpráva je, že subjektivně (poslechově) někdy i významně. A nemusí to být zrovna zesilovač - dva různé kabely mohou proměnit zvuk k nepoznání. Je to však měřitelné? Za ideálních podmínek, které v praxi není možné dosáhnout, ano. V praxi ale změřená frekvenční odezva ukazuje pouze změny v rozložení a síle jednotlivých frekvencí zvukového spektra. Nedozvíte se nic o zkreslení, odstupu od šumu nebo časové nekoherentnosti. Nedozvíte se nic o elementech, které jsou popisovány jako průzračnost, rychlost, čistota, drajv, rytmičnost a podobně. Je mi líto, tohle se měřením objektivizovat nedá.

A PROČ JE TO STEJNĚ VŠECHNO NANIC
Akustika domácího poslechového prostoru, ať chceme nebo ne, je nejdůležitější komponent, a je to i komponent, který má největší vliv na to, co změříme v místě našeho poslechového místa. To je v podstatě jediné měření, které nás zajímá - pominu-li například mizerně zkonstruované zesilovače s velkým zkreslením a podobně, které na audiodromu stejně nenajdete, a dnešní highendoví výrobci si nemohou ani dovolit takový komponent pustit do světa. Alespoň ti solidní.
Nebudu teď popisovat techniky reálného akustického měření v poslechovém místě - jednoduchý tip najdete v jiném eseji Akustika trochu jinak aneb Jak ušetřit desetitisíce. Mrkněte se ale ještě jednou na charakteristiky Wilson Audio WATT/Puppy 8 a srovnejte si anechoické a reálné výsledky, nebo si dejte proti sobě následující dva obrázky:

Obrázek
Obrázek
To první je měření špičkových reprosoustav Avalon Acoustics Indra (20,000 USD za pár, Stereophile, říjen 2008) v bezdozvukové komoře, to druhé jsou tytéž soustavy v poslechové místnosti Wes Phillipse. Druhá křivka vypadá na první pohled ošklivě, ale ve skutečnosti, zvážíte-li kalibraci osy x, to tak hrozné není. Nicméně se výrazně liší od prvního grafu. Obě měření jsou však korektní a ´objektivní´. Budete-li však šťastným majitelem Avalon Indra, je 100% pravděpodobnost (tj. jistota) , že frekvenční odezva, měřená ve vaší poslechové místnosti, bude diametrálně odlišná od kteréhokoli z uvedených grafů.

Příkladů bychom mohli najít ještě řadu. Vzal jsem si na mušku reprosoustavy, protože zde je rozdíl mezi tím, co slyšíme, a tím, co měříme nejsnázeji ilustrovatelný. Podobné paradoxy ale najdeme i u ostatních komponentů, kabely nevyjímaje.


HIGH END UŽ NENÍ TAKOVÝM HIGH ENDEM
Náš magazín se nezabývá komponenty, které se prodávají na pultech obchodních domů. Nepodezříváme highendové výrobce, že se snaží uvést na trh produkty, které skrývají konstrukční vady - riziko diskvalifikace je příliš vysoké a při nemilosrdné konkurenci, která na takové chyby čeká, fatální. Špičkové technologie a excelentní součástková základna přestala být doménou vyvolených a pár škovných asijských rukou smontuje za pár hodin přístroj, který se může měřit s dřívě neochvějnou elitou. I to je daň za globalizaci a ekonomickou soupeřivost - každý nový poznatek se bleskově rozšíří a je aplikován i tou nejzapadlejší dílnou. Buďme rádi, alespoň je z čeho vybírat.

Proto (a nejen proto, protože navíc na to ani nemáme čas, ale to jsem měl zakázáno říkat), měřit komponenty NEBUDEME. Tu a tam nějaká měření provádíme - většinou v případě, kdy si nejsme jisti vlastním úsudkem, že to opravdu hraje tak špatně - nicméně taková měření nezveřejňujeme, jelikož v duchu pravidel našeho magazínu recenze na podivné komponenty stejně do ´tisku´nejdou.

Závěrem se ještě jednou vrátím ke Stereophile, neboť komentář Johna Atkinsona k naměřeným výsledkům Sonus Faber (Sonus Faber Amati Homage, 20,000 USD za pár, Stereophile, červen 1999) hovoří za vše. Zvukově výborné Sonusy strávily v měřící místnosti hodně času a vysloužily si jednu z nejzajímavějších laboratorních zpráv:
„I když jsou některé naměřené hodnoty Amati Homage excelentní, žádná nevysvětluje, proč byl Michael Fremer tak unesen jejich zvukem. Naopak, některá měření, například chování reproduktoru na basech, více otázek vzbuzují, než aby na ně odpovídala. Pokud to ale máme brát jako demonstraci toho, že kromě základní (technické) vědy je potřeba vložit do reprosoustavy i kus umění, je toho Sonus Faber Amati Homage důkazem.“


(Pro pořádek - rébus v podobě tří neoznačených frekvenčních charakteristik má následující řešení v tomto pořadí: NHT Classic Three, Usher Be-718, Revel Ultima Salon 2).

boxer

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od boxer »

Často se vedou debaty o tom, co je nejdůležitější prvek zvukového řetězce. Jen málo odvážlivců bude tvrdit, že kabely, pár se najde těch, co vypíchnou důležitost zdroje zvuku, protože tam to přece všechno začíná. Drtivá většina svede souboj o priority zesilovač versus reprosoustavy a najdou se i tací, co povedou nikam nevedoucí debaty o tom, zda jsou lepší stojanové nebo sloupové. Potom vzadu vykoukne nějaký kacíř a prohodí, že nedůležitější je přece kvalita nahrávky. Audiodrom tleská. No a nakonec snad všichni dohromady přijdeme na to a shodneme se, že alfa a omega všeho je poslechová místnost, respektive její akustika. A jsme doma.


ATB PC Pro: AKUSTIKA TROCHU JINAK
Jak ušetřit desetitisíce a jěště si u toho vyhrát

Problematice poslechového prostoru je věnována spousta literatury, odborných článků a diskusí, které by bez problému zaplnily menší městskou knihovnu. Jistě byl každý z nás někdy na živém hudebním představení a ví, jaký je rozdíl mezi nevhodným a správně navrženým koncertním sálem. A pokud ne, stačí si zkusit zanotovat oblíbenou písničku doma ve vykachlíkované koupelně a potom v ložnici. Přesto je zarážející, jak málo hifistů věnuje odladění svého poslechového prostoru nějaké úsilí. Většinou skončíme u tvrzení, že akustické panely vypadají odpudivě a nic jiného se stejně dělat nedá. Do jisté míry nedá - vlastnosti poslechového prostoru určují z větší míry samy rozměry místnosti - ale při troše snahy je možné chování zvuku u nás doma optimalizovat natolik, že poskočíte na zvukové příčce o několik desítek tisíc výše. Proč desítek tisíc? Protože minimálně tolik by člověka stála investice do komponentů, které by přinesly adekvátní změnu. A možná ani nepřinesly.

Kolik stojí high end?
Je až alarmující, kolik hifi studií (a někdy i renomovaných) parametr akustiky zanedbává. Tu a tam se to někdo pokusí omluvit tím, že přece pouze napodobují prostor, jaký máme u nás doma, takže úpravy jsou nejen zbytečné, ale i nežádoucí. Dobře, ale jak se potom dozvíme, jaký je opravdový zvukový potenciál našich komponentů? Místnost nám jednoduše maskuje kvality přístrojů a může se i stát, že komponent problematický svým chováním vykompenzuje ´zvuk´místnosti a ukonejší nás v domnění, že to hraje skvěle. Příkladem může být třeba běžný jev přetlumené místnosti (většina amatérských tlumících materiálů pracuje pouze na vyšších kmitočtech), ve které se nám pochopitelně zalíbí soustavy se značným zdvihem na horním kmitočtovém konci, protože hrají ´živě´.

Náš magazín se zabývá testováním nejlepšího hifi už nějaký ten pátek a prostory, ve kterých byly komponenty hodnoceny, se počítají na desítky. Je hodně přístrojů, které jsme i přesto že byla možnost prostě otestovat nemohli - prostě proto, že hrály hodně kompromisně. A nehovořím teď o přístrojích za deset tisíc. Vezměte si třeba takové B&W 802D. Bezpochyby referenční soustavy, možná jedny z desítky nejlepších na této planetě. Měl jsem je možnost detailně poslouchat dvakrát, ani jednou s pozitivním výsledkem. Znamená to, že patří do kategorie PCN? Asi sotva. Znamená to jen, že i když živeny komponenty špičkové kvality, nedostaly tyto reprosoustavy dostatek prostoru k tomu, aby zazářily. Málokde dostanete možnost poslechnout si velké reprosoustavy v odpovídajícím prostoru. Není divu, že je pak přehraje sestava za pár desítek tisíc, se kterou si majitel pohrál a vyladil ji na míru pro své konkrétní poslechové podmínky.

Možností, jak optimalizovat poslechový prostor je hodně. V prvé řadě rozhodně neplatí, že akustické úpravy neprojdou schvalovacím řízením manželky nebo partnerky. Někdy stačí doslova pár centimetrů v rozestavení reprosoustav nebo nábytku a zvukové panorama se úplně promění. Někdy je potřeba být mazanější (tomu se budeme věnovat někdy příště) nebo vyměnit partnerku (čemuž se věnují komerční televize). V každém případě je ale potřeba se naučit poznat, jak se zvuk v našich konkrétních domácích podmínkách chová. Jen tak se člověk dostane z nekonkrétního tápání na správnou cestu směrem ke zlepšením. ATB PC Pro je v tomto skvělým pomocníkem.

Neexperimentujte, optimalizujte…
Pokud nechcete postupovat příliš ´vědecky´, můžete zkusit i některý z přístupů, uvedených níže (viz. Cardas a Audio Physic). Pochopitelně je možné všechno obejít, a použít digitální akustickou korekci, ať už pasivní nebo aktivní (například Lyngdorfův modul RoomPerfect, Copland DRC nebo různé ekvalizéry), čímž bude okamžitě vymalováno - ryze ´audiofilní´ ovšem takové řešení není. Můžete zkusit klasické akustické poučky nebo aplikovat oblíbený LEDE přístup, kdy zatlumíte jen jednu ze stěn (buď tu za reproduktory, nebo tu za posluchačem) a pokusíte se tak ovládnout dozvukové pole místnosti. Můžete zkusit basové pasti, rezonátory a pohlcovače, difuzéry a kdoví co ještě. Všechno vás bude stát docela dost peněz, hodně omylů a výsledek bude zaručen jen v případě opravdu systematického postupu.

S ATB PC Pro je výsledek zaručen vždy - minimálně se dopracujete do fáze, že bez toho, abyste investovali jedinou korunu do akustických úprav, budete vědět, že jste ze stávajících podmínek vyždímali maximum.

Za 3.900 korunek obdržíte kompletní set, s jehož pomocí lze rychle a jednoduše během pár minut a po krátkém obeznámení realizovat první měření. Nejdůležitějším prvkem je software, který pomocí přiloženého CD-R snadno nainstalujete do svého PC nebo laptopu. Software je kompatibilní s prakticky všemi běžně používanými verzemi Microsoft Windows (včetně Visty), instaloval jsem ho na dva různé počítače naprosto bezproblémově. Instalace je intuitivní, máte-li pochybnost o některém kroku, je možné nahlédnout do 87-stránkového manuálu, který je se sadou dodáván. Text manuálu v době testu nebyl k dispozici v českém jazyce (na CZ verzi se pracuje), nicméně vládnete-li základy angličtiny nebo němčiny tak nebudete mít problém. I když těch 87 stran manuálu vypadá co do počtu děsivě, všechno potřebné najdete i s vysvětlujícími obrázky na pár stránkách - zbývající informace jsou nadbytečné a neustále se opakující a jen tu a tam narazíte na něco užitečného: to je taky asi tak jediné, co by se dalo ATB PC Pro vytknout.

Máte-li program úspěšně nainstalován (1 minuta práce), stačí do vašeho počítače zasunout USB klíč, který obdržíte v sadě, a můžete jít na to. Pomocí názorných obrázků propojíte skrze mikrofonový vstup zvukové karty počítač s mikrofonem (měřící mikrofon je rovněž součástí balení) a vložíte do CD přehrávače testovací disk (i tento najdete v sadě, autoři nezapomněli opravdu na nic). Před prvním měřením je potřeba vzájemně spárovat mikrofon se zvukovou kartou, čehož výsledkem je korekční křivka, která vypadá nějak takto:
Obrázek
Pak už můžete vesele měřit. Nebudu popisovat postup měření, zcela v duchu programu je práce s ATB PC Pro nejen velmi snadná, ale hlavně zábavná a velmi poučná. Software umožňuje měřit nejen frekvenční charakteristiku akustické odezvy reprosoustav v poslechovém prostoru, ale i fázovou charakteristiku, impedanci, impulzní odezvu nebo zkreslení. Můžete měřit v reálném čase, můžete udělat okamžité měření, můžete měřit na základě průměrné hodnoty několika posledních vzorků, můžete kombinovat různá měření a vzájemně je porovnávat, měření je možné ukládat na disk, do souboru nebo exportovat do MLSSA, Clio, Laud nebo IMP, můžete je editovat, vyhlazovat, měnit měřitka os, dělat výřezy a spoustu dalšího.

Typické (velmi solidní) akustické měření může vypadat například takto:
Obrázek
ATB PC Pro se neomezuje jen na klasické stereo, program umožňuje kalibrovat i sestavy multikanálu (domácí kino) a dokonce i car hifi. Manuál i velmi podrobně popisuje způsoby, jakými mohou ATB PC využít vývojáři (domácí kutilové) při návrhu vlastních reprosoustav. Velmi rychle zjistíte, co všechno má na výsledné měření vliv (například odraz vysokých kmitočtů od displeje laptopu) a co naopak nemá (například fáma, že mi kus tvarovaného molitanu za reprosoustavami odpomůže od všeho zlého). Výhodou je, že se alespoň nebudete vyhazovat peníze za nesmyslně předražený molitan.

Pokud má člověk dobré uši, teoreticky ATB PC Pro nepotřebuje a může dosáhnout obdobných výsledků pouhým kritickým poslechem. Podívejme se na následující metody - každá je založená na jiném přístupu, v důsledku zjistíte, že mají společného více, než by se na první pohled mohlo zdát.

Zlatý akustický řez podle Cardase…
George Cardas jako obvykle vychází z teorie zlatého řezu (více zde). Matematický model zlatého kvádru není nic jiného, než přenesení poměrů zlatého řezu do poslechové místnosti.
Podle Cardase mají vliv na kvalitu reprodukce 3 základní akustické módy: odraz od nejbližší zdi, odraz od protilehlé zdi a odraz od zadní zdi. Nejhorší situace nastane, pokud se tyto módy navzájem potkají a znásobí. Cílem proto je umístit reproduktory tak, aby se tomu předešlo. Postupujte proto následovně:

1)změřte si šířku místnosti od zdi ke zdi - to bude rozměr RW
2)umístěte reproduktory tak, aby vzdálenost čelních desek soustav od stěny za nimi byla 0,447-násobkem RW
3)dále přesuňte reproduktory tak, aby vzdálenost středů jejich basových membrán od přilehlé boční stěny byla 0,276-násobkem RW; v této pozici by měla být vzdálenost mezi basovými reproduktory obou soustav rovna 0,447-násobku RW

Obrázek
Příklad: řekněmě, že šířka místnosti je 3m. Čelní desky soustav v tom případě budou vzdáleny 1,34m od zadní stěny, jejich středy 0,83m od bočních stěn a mezi soustavami bude vzdálenost 1,34m.


Když jsem tuto metodu zkoušel doma, dopracoval jsem se s malou odchylkou (asi 2cm) do postavení, kde mi už předtím reproduktory zněly nejvyváženěji na základě poslechu. Je ovšem nutno podotknout, že tento způsob pracuje s klasickými kvádrovými místnostmi, nezohledňuje otevřené průchody do dalších místností, vybavenost nábytkem, efekt podlahové krytiny apod. Nezohledňuje ani to, máme-li co do činění s basreflexem dopředu, dozadu nebo do podlahy, máme-li subwoofer, neřeší dipóly ani elektrostaty a nepočítá s výškou stropu.
Každopádně jde o solidně rozpracovaný systém a doporučuji jej prostudovat. Kompletní materiál je ke stažení zde:

:: Postavení v místnosti
http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
:: Rozměry poslechové místnosti
http://www.cardas.com/content.php?area= ... Dimensions

Metoda a la Audio Physic…
Podle Joachima Gerharda, muže stojícího za vývojem Audio Physic a později Sonics, jehož výtvory mají reputaci reprosoustav, které dokáží naprosto ´zmizet´z poslechového pole a přitom vytvořit fenomenální iluzi reálného prostoru, je potřeba jít na celou věc jinak.
Správné stereo panorama dosáhneme při postavení reproduktorů co nejdál od sebe, přičemž posluchač by měl být blíže, než je rozteč reprosoustav. Ideální je poměr 1:1,21 - tj. pokud je například vaše poslechové místo vzdáleno 3m, měly by být reproduktory 3,63m od sebe. Jak člověk sám ví z poslechové praxe, při zvětšující se vzdálenosti dojde v určitém okamžiku k roztržení stereobáze, tj. zvuk přestane vycházet z prostoru mezi reprosoustavami a stáhne se do nich. Naopak, je-li stereobáze menší (posluchač je dál než je rozteč reproduktorů), bude zvukový obraz kompaktnější a ne tak expanzivní. Čemu dáte přednost je pochopitelně jen a jen na vás. Podobný efekt má i natočení reproboxů - čím víc směřují k posluchači, tím zaostřenější prostor bude, nicméně může se to dít na úkor jeho velikosti. Joachim Gerhard doporučuje následující postup:

1) Postavte reprosoustavy do základního postavení, tj. v poměru 1:1,21

2) Vytvořte si referenční střed stereobáze - za tímto účelem použijte nahrávku lidského hlasu, u které je garantováno, že hlas je umístěn přesně uprostřed. Pozor, není to vždy, často právě u akustické hudby jako je folk nebo jazz může být zpěvák nebo zpěvačka lehce mimo střed. Ideální je mluvené slovo a ještě ideálnější některý z testovacích audiofilních disků (za nejlepší považujeme Chesky, popřípadě Stereophile). Další a ještě jednodušší možností je použít mono nahrávku. Pokud slyšíte hlas příliš zleva, posuňte pravou reprosoustavu blíže k sobě, dokud se hlas nestabilizuje uprostřed. A naopak, pokud jde hlas doprava, odsuňte pravý reproduktor dále od sebe. Pochopitelně můžete totéž provádět i s levou reprosoustavu - kromě fixace stereobáze současně sledujte přirozenost a vyváženost barvy hlasu, který by neměl znít jakoby mluvčí dostal rýmu nebo ztenčeně či zahuhlaně.

3) Přesnou lokalizaci hlasu je třeba jemně doladit natáčením některého z reproduktorů kolem osy. Záleží na konkrétní akustice vaší poslechové místnosti, ale není bezpodmínečně nutné, že soustavy musí stát symetricky a se stejným úhlem natočení! Takto to platí jen za předpokladu, že i poslechový prostor, včetně rozmístění nábytku a dalšího zařízení a jeho akustické pohltivosti, je naprosto symetrický.

4) Vertikální zaostření hlasu dosáhnete náklonem/záklonem reproduktorů (použijte hroty nebo podložky). Tak dostanete hlas stojícího (popřípadě sedícího) interpreta do správné výšky.

5) Vzdálenost reprosoustav od čelní nebo bočních stěn má extrémní vliv na tonální vyváženost. Obecně platí, že čím blíž dáte reproduktory k čelní zdi, tím silnější bude bas, ale může tím trpět prostorovost a čitelnost reprodukce. Je třeba dosáhnout dobrého kompromisu - ani ve studiích nejde o nic jiného, přestože jsou navržena akusticky co nejoptimálněji. Čím blíže bude reprosoustava k boční zdi, tím bude znít subjektivně ´tepleji´, ale zvuk se může se začít rozmazávat.

Kvůli čitelnosti zvuku, doporučuje Joachim Gerhard umístit reprosoustavy spíše podél delší zdi a co nejvíc do prostoru. Je to výhodnější zejména z pohledu primárních a sekundárních odrazů - v tomto uspořádání si zajistíte, že přímý zvuk z reproduktorů bude vždy rychlejší než nejbližší odraz. Bez toho, aby bylo nutné zabíhat do akustické problematiky do hloubky, můžete zkusit postupovat následujícím způsobem.

Rozdělte si místnost (třeba pomocí značek lepící páskou a přesného měření) na poloviny, čtvrtky, osminy a šestnáctiny - to budou místa, kde je zvuk vzájemnou interferencí zvukových vln zesílen. Obdobně rozdělte místnost na liché násobky (třetiny, devítiny,…) - to budou místa, kde se zvukové vlny navzájem ruší. Je-li možné postavit reproduktory podél delší zdi, začněte tím,že je postavíte na mřížku do poloviny (předozadní směr) a na čtvrtiny (levopravý směr). To bude výchozí bod. Bude-li se vám zdát bas příliš silný, pohněte soustavami do ´třetinových´pozic. Jak budete pohybovat soustavami po mřížce, sami brzy přijdete na to, jak se zvuk v jednotlivých akustických módech chová.
Není-li možné poslouchat v pozici reproduktorů u delší zdi (což je pravděpodobně pro většinu z nás), doporučení zní postavit poslechové křeslo přímo do středu místnosti a reprosoustavy umístit na čtvrtky jak od čelní zdi tak od bočních stěn. Tím se dostanete do poměrně malého trojúhelníku, klasického nearfield čili blízkého poslechového pole.

I když to vypadá složitě tak brzy zjistíte, že podobný postup je velmi intuitivní a stejného výsledku se dopracujete i postupnou metodou pokus-omyl. Systematičnost zde pomáhá v tom, že díky přesně rozměřené místnosti nebudete mít problém se vrátit o krok nebo dva zpátky, pokud v nové pozici vnímáte posun ve zvuku jako zhoršení.

Uvedené metody jsou jen jedny z mnoha příkladů, univerzální recept neexistuje i proto, že každý máme jiný vkus a to, co se jednomu může jevit jako fantastická vyváženost je pro jiného nezáživný a suchý zvuk.
Obrázek
S ATB PC Pro je to ještě jednodušší…
Máte-li po ruce ATB, převedete velice snadno to, co slyšíte, do grafické podoby a naučíte se tak o akustice poslechového prostoru tisíckrát více, než studiem časopisů nebo pochybnými diskusemi na internetových fórech. V reálném čase pomalým pohybem měřícího mikrofonu po místnosti lehce identifikujete místa, kde se ideální plochá křivka frekvenční charakteristiky odchyluje od normálu, a co víc, budete vědět i přesně na jaké frekvenci. Můžete si tak vynést pomocí barevných lepítek na podlahu dostatek značek, které vám přesně řeknou, co v daném místě můžete očekávat. Pochopitelně, že se změnou postavení reproduktorů v místnosti je třeba provést celé měření znovu. Další obrovskou výhodou je to, že můžete v reálném čase sledovat, co se zvukem udělá třeba pohození velké krabice v některém z rohů místnost, odstranění/přinesení konferenčního stolku nebo třeba jen otevření dveří nebo oken.

Následující obrázek ukazuje frekvenční průběh monitorů Dynaudio Contour 1.1 v poměrně hodně zatlumené místnosti, která ještě více utlumuje již tak hodně jemně laděné soustavy (modrá křivka od referenčního bodu 1kHz prakticky nepřetržitě klesá až k nějakým -8dB v okolí 16kHz a pak je sešup ještě strmější). Další obdobný propad je v okolí 110Hz, kde se sčítají odrazy od podlahy, nízkého stropu a stěn s opačnou amplitudou napřímo vyzařovaného zvuku a vzájemně se ruší. Když byla odraženým zvukovým vlnám na vypočtených místech postavena do cesty absorbující hradba, nijak pozitivně se to neprojevilo, naopak se deficit basové oblasti ještě rošířil a negativně byly ovlivněny i vyšší středy a výšky.
Obrázek
Další obrázek ukazuje jiná Dynaudia (Confidence C1) v jiné, příliš neupravené poslechové místnosti. I zde je patrný (zelená křivka) propad na 110Hz, což je opět dáno umístěním soustavy na stojanu a s tím souvisejícími odrazy způsobenými vzdáleností basového měniče od podlahy. Jinak je ale naměřená frekvenční charakteristika hodně dobrá, jedna z nejlepších jaká se dá dosáhnout v běžných podmínkách. Zelená křivka ukazuje tutéž reprosoustavu za naprosto shodných podmínek, jedinou změnou bylo posunutí poslechového místa o 0,5m dozadu - výsledkem je vyrovnání 110 hertzového propadu na naprosto akceptovatelnou úroveň. Pochopitelně to ještě nic neříká o kvalitě zvuku, ale představte si dva recenzenty, z nichž jeden sedí na modrém místě a druhý na zeleném místě. Každý bude popisovat stejný komponent v naprosto shodných podmínkách (což je objektivní) a přesto budou subjektivně vnímat zvuk hodně odlišně.
Obrázek
Tyto příklady jsou jen malými ukázkami toho, jak se s ATB PC Pro dá vyhrát v domácích podmínkách. a jak bez újmy na hifistickém zdraví markantně vylepšit hudební zážitek. Pamatujte, že správným vyladěním poslechového prostoru lze ušetřit tisíce. ATB PC by tak mělo být povinnou výbavou každého, kdo to se špičkovým hifi zařízením myslí opravdu vážně.

Poznámka na závěr: ATB PC Pro nenahrazuje profesionální akustické instrumenty - je jen hodně dobrým vodítkem. Proto i v tomto případě používejte zdravý rozum a výsledky nepřeceňujte. O tom vám poví TR ve svém příspěvku Proč neměřit aneb Která rovná čára hraje lépe?


Audiodrom © 2009, MJ

Uživatelský avatar
davidhighend
Příspěvky: 775
Registrován: 17 dub 2008 21:24
Kontaktovat uživatele:

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od davidhighend »

Opravdu vyborne clanky. Nejvice poucny asi ten "PROČ NEMĚŘIT aneb KTERÁ ROVNÁ ČÁRA HRAJE LÉPE?". Timto snad spousta demagogii odpadne.

boxer

Re: co je referenční systém?

Příspěvek od boxer »

Neboj. Neodpadne.

Jak říká Upupa " Vstanou noví bojovníci".

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Lemon a 1 host