Akustické rozsahy hudebních nástrojů
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Celkem přesně jsi to vystihnul, například kdo poslouchá rock, anebo metal, tak pod 30 Hz narazí na signál jednou za uherák - na nějaký blbě nastavený syntík, anebo kostelní varhany (a to to ještě musí benevolentní zvukař pustit dál) - má zkušenost z poslechovky hifistudia navíc je, že většina lidí považuje u své muziky za hluboké basy kmitočty kolem 60-70Hz ...
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
To Acon:
Ahoj, naprosto s ním souhlasím. Nejhlubší tón mají varhany a to 20 Hz (tón E0). Koncertní piano začíná na 27 Hz (tón A0). Následuje kontrabas a harfa s 29 Hz (tón Bb0) a potom basa s 41 Hz (tón E1). Takže jsou-li v nahrávce tóny pod 20 Hz, pak se skutečně jedná o balast, který by tam neměl být !
Ono těch skutečně hlubokých basů je v nahrávkách neskutečně málo - sám mám subwoofer Almighty, který hraje od 20 Hz nahoru. Při prvém zapnutí a nastavení výhybky na 70 Hz jsem jej neslyšel a chodil jsem jej kontrolovat, zda vůbec hraje ! V konečném výsledku záleží na tom, kde je umístěn, protože záleží na módech místnosti, které má každý posluchač jiné, protože neexistují dvě stejné poslechové místnosti. Když jsem jej "osolil" natolik, aby skutečně hluboké basy jsem slyšel výhradně z něj, tak mne vnučka ležící ve vedlejší místnosti prosila, ať to ztlumím, protože jí rezonuje postel !!!!!!!!!!!
Je tedy nalezení optimálního místa pro SUB stejná cesta, jako Dadaftové využití 4 reprobeden pro "pseudoprostor", jak to nazval Merhaut, prostě hledat, stěhovat, hledat...
Přeji pěkný večer
Ahoj, naprosto s ním souhlasím. Nejhlubší tón mají varhany a to 20 Hz (tón E0). Koncertní piano začíná na 27 Hz (tón A0). Následuje kontrabas a harfa s 29 Hz (tón Bb0) a potom basa s 41 Hz (tón E1). Takže jsou-li v nahrávce tóny pod 20 Hz, pak se skutečně jedná o balast, který by tam neměl být !
Ono těch skutečně hlubokých basů je v nahrávkách neskutečně málo - sám mám subwoofer Almighty, který hraje od 20 Hz nahoru. Při prvém zapnutí a nastavení výhybky na 70 Hz jsem jej neslyšel a chodil jsem jej kontrolovat, zda vůbec hraje ! V konečném výsledku záleží na tom, kde je umístěn, protože záleží na módech místnosti, které má každý posluchač jiné, protože neexistují dvě stejné poslechové místnosti. Když jsem jej "osolil" natolik, aby skutečně hluboké basy jsem slyšel výhradně z něj, tak mne vnučka ležící ve vedlejší místnosti prosila, ať to ztlumím, protože jí rezonuje postel !!!!!!!!!!!
Je tedy nalezení optimálního místa pro SUB stejná cesta, jako Dadaftové využití 4 reprobeden pro "pseudoprostor", jak to nazval Merhaut, prostě hledat, stěhovat, hledat...
Přeji pěkný večer
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Optimální (v rámci možností, nezaměňovat s ideálním) místo pro sub se dá pro každou mistnost určit sofistikovaně, pomocí příslušných znalostí, anebo simulačního sw. Sranda Dada4 je jen voodooo s označkovaným kobercem ...
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
bydlím v paneláku a jsem lidumil. a potřeboval jsem vyřešit lokalizaci, p/z prostor atd. placatý pravolevý prostor mě už prostě neuspokojí. vyřešit bez toho, že bych musel používat 2 suby jedoucí od 25Hz. nic pro panel a betonový skelet. navíc každý dobrý, nehůůůůčící hertz pod 50 je dražší a dražší a pro pocit opravdu dostatku basů 50Hz a výš stačí.
(pseudo)binaurální/fantómové/regularmatrixové přesně polohové a úhlové ustavení 2 páru beden to řeší. otazníků je ještě mnoho, ale důležité je, jak to hraje. a hraje to skvěle. souhlasím s Toolem: silný zážitek.
(pseudo)binaurální/fantómové/regularmatrixové přesně polohové a úhlové ustavení 2 páru beden to řeší. otazníků je ještě mnoho, ale důležité je, jak to hraje. a hraje to skvěle. souhlasím s Toolem: silný zážitek.
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
To Merhaut: Jsi srandista.merhaut píše:Optimální (v rámci možností, nezaměňovat s ideálním) místo pro sub se dá pro každou mistnost určit sofistikovaně, pomocí příslušných znalostí, anebo simulačního sw. Sranda Dada4 je jen voodooo s označkovaným kobercem ...
To by nenapsal ani Velký Bobo na Slovanetu, který sám říká, že v oblasti hodně hlubokých frekvencí je vše jinak a vždy všechno jinak. S ohledem na zařízení a materiál z čeho je poslechovka složena pomohou jen dvě cesty: Elektronická EQ a akustické úpravy (jejichž výsledek jak sám Velký Bobo říká) není nikdy stoprocentní a nikdy jej nelze zaručit. Optimální (a jediná možná)je cesta společná, doplněná měřením.
To tvoje určení optimálního místa pro sub (sofistikovaně, pomocí příslušných znalostí) je úplně totéž jako Dadaftova cesta s tím rozdílem, že ani ty, ani já (jen Dadaft) by jsme nedělali značky fixem na koberec.
Bez měření je "simulační sw" pouze (a to pochopitelně jak který) pouze vynikající pomůckou pro předběžný návrh, s výsledky někdy 99%, někdy nesmyslnými.
Jedině měřící sw je východiskem (a já jej mám) a přesto je zase jenom základem pro Dadaftovu cestu: Posunout a změřit (u Dadafta poslouchat). posunout a změřit (u Dadafta poslouchat).... a tak do skoro nekonečna - nebo se rozhodnout dát jej tam, kde je možno a pokusit se jej korigovat opět EQ, ale zde již moc neuděláš, protože módy místnosti jsou módy místnosti...
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Fyzika je jedna, platí i pro basy. Praktické problémy s nejnižšíma basama jsou o tom, velmi zjednodušeně řečeno, jak šikovně nacpat 10 metrů do čtyř ...
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
ako záhradnú hadicu, hustejšie ju zvlníš
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
tohle přirovnání se mi líbí. a já jsem tohle u sebe vyřešil dobře. a nejen to. kdykoliv mohu předvést. takže jedinou záhadou pro mě zůstává, proč jsi tak agresivní...merhaut píše:Fyzika je jedna, platí i pro basy. Praktické problémy s nejnižšíma basama jsou o tom, velmi zjednodušeně řečeno, jak šikovně nacpat 10 metrů do čtyř ...
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
ak má basová vlna 15m, tak to tam nedostane ani ten šedivý hore. A ak dostane, už to nebude 15m vlna. Teda neviem pri akých Hz je vlna aká dlhá, len viem, že je to viac ako väčšina obývačiek 
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
ještě za časů note commona jsem měl bedny těsně u protilehlé stěny a stejně jsem měl slušné basy až v kuchyni u sporáku a v předsíni u prádelního koše.
teď, když mám jednu bednu v matrixovém ustavení, a valím to zčásti abych tak řekl "o zeď", už jsou basy kvalitní i v místě poslechu a ne až za rohem a vedle...
horší je to s tím pseudoprostorem vzniklým ve studiu, jak o tom psal merhaut. většina dnešních nahrávek je dělaná pro poslech v autě. zvukový mistr ve studiu nahraje zpěv popstar a pak ho vždy malilinko upravený ještě 2x, 3x, 5x nakope po každého kanálu. tím pádem má naše hvězda jednak témbr, na jaký se nikdo z nás před zrcadlem v koupelně se zubní pastou v ruce místo mikrofonu nikdy nezmůže, jednak to v kabinách vozů hraje super. stejně tak kytary atd. když je to dobře udělané, dá se to poslouchat i na aparátu s dobrou lokalizací. když je zvukař nemehlo, je to děs. za dobrý příklad enormního zmnožení bych uvedl třeba desky Anastacie. ta je tam furt minimálně 30x najednou (Anastacia Třicetiústá?:) a přesto je to poslouchatelné.
když jsem hledal ideální ustavení beden, tak mě tohle dlouho mátlo. už se mi zdálo, že to mám, a zachvíli byly hlasy zase rozostřené - a ono to bylo často nahrávkou!
teď, když mám jednu bednu v matrixovém ustavení, a valím to zčásti abych tak řekl "o zeď", už jsou basy kvalitní i v místě poslechu a ne až za rohem a vedle...
horší je to s tím pseudoprostorem vzniklým ve studiu, jak o tom psal merhaut. většina dnešních nahrávek je dělaná pro poslech v autě. zvukový mistr ve studiu nahraje zpěv popstar a pak ho vždy malilinko upravený ještě 2x, 3x, 5x nakope po každého kanálu. tím pádem má naše hvězda jednak témbr, na jaký se nikdo z nás před zrcadlem v koupelně se zubní pastou v ruce místo mikrofonu nikdy nezmůže, jednak to v kabinách vozů hraje super. stejně tak kytary atd. když je to dobře udělané, dá se to poslouchat i na aparátu s dobrou lokalizací. když je zvukař nemehlo, je to děs. za dobrý příklad enormního zmnožení bych uvedl třeba desky Anastacie. ta je tam furt minimálně 30x najednou (Anastacia Třicetiústá?:) a přesto je to poslouchatelné.
když jsem hledal ideální ustavení beden, tak mě tohle dlouho mátlo. už se mi zdálo, že to mám, a zachvíli byly hlasy zase rozostřené - a ono to bylo často nahrávkou!
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
vlnová délka je rychlost šíření zvuku děleno frekvencí.
tedy pokud je rychlost šíření zvuku asi 340 metrů/sec, pak :
340Hz má vlnovou délku jeden metr
34 Hz má vlnovou délku 10 metrů
3400 Hz má vlnovou délku 10 centimetrů
ještě třeba celý rozsah 20Hz - 20kHz odpovídá vlnovým délkám 17 metrů až 0,017 metrů (1,7 centimetru)
tedy pokud je rychlost šíření zvuku asi 340 metrů/sec, pak :
340Hz má vlnovou délku jeden metr
34 Hz má vlnovou délku 10 metrů
3400 Hz má vlnovou délku 10 centimetrů
ještě třeba celý rozsah 20Hz - 20kHz odpovídá vlnovým délkám 17 metrů až 0,017 metrů (1,7 centimetru)
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Ď. Už sa mi vyjasnilo.Renown píše:vlnová délka je rychlost šíření zvuku děleno frekvencí.
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Jupí !Acon píše:ako záhradnú hadicu, hustejšie ju zvlníš
Acone,
jsi první kdo přišel na kloub "Dadaftově" cestě. Na rozdíl od nás všech, co se snažíme o maximální akustické úpravy místností, Dadaft na to jde obráceně, prostě z druhé strany: Snaží se využít všech těch negativ co jeho poslechovka má tak, aby se změnila v pozitiva. Prostě, když tam nedostane celou "hadici", tak ji pomocí odrazu zkroutí a má ji tam celou.
Vím, naprosto to odporuje tomu, co Hi-Fi(sté) prosazují od nepaměti, o "technikách" ani nemluvě (ti by za tento přístup kamenovali a kamenují, kdyby mohli i upalují na hranici jako kacíře). Faktem zůstává, že to Dadaftovi hraje skvěle, prostě místo likvidace a odstranění odrazů v místnosti (což by se mu nepodařilo ani s nemalými finančními náklady) jich plně využil a to včetně využití módů místnosti (viz. článek na který poukazuje).
A jak vidíš a sám jsi napsal, každá geniální myšlenka je v podstatě jednoduchá...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host

