Soft player cPlay - the open source high-end audio player

CD, SACD, DVD přehrávače, DAC převodníky, hudební servery, PC atd.
Odpovědět
Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od noaid »

Ještě bych dodal, že ten efekt "zesílení" bude patrný na tichých skladbách, pokud je máme uloženy jako samostatné flac a pouštíme jen tu jednu skladbu, a nevyskytuje se v ní zrovna žádná výrazná špička. Pokud se pouští celé cd jako jeden flac nebo samostatné skladby, ale najednou jako jeden cue soubor (tak to dělám já) tak ten efekt nebude patrný, protože se ta špička najde správně, CP si napřed všechny samostatné skladby v cue nahraje do ram.
Takže asi dost záleží, jak to člověk používá. Proto si toho někdo všimne a někdo ne.
TomasT píše:hlasitejsi je zakonite lepsi
To s tím přece nemá nic společného.
TomasT píše:kdyz pominu jeste to ze si trosku vymysli, teda pardon, resampluje -)
:D "Vymýšlí" si úplně vše - zvukaři ve studiu, mastering (downsampluje, že? Jak někde psal Ivo Sedláček - dokonce 48->44kHz :lol: ), jitter, sw přehrávač, hw přehrávač, dac (jinak ten, co upsampluje, jinak ten co ne), kabely, zesilovače, repráky, vše z toho nějak zvuk ovlivňuje.
Jediný, kdo si nevymýšlí, je cd mechanika. A vždy jde o to jak moc a co si kdo vymýšlí a jestli výsledek je subjektivně dobrý či špatný.
TomasT píše:Uz ten SOX plugin nemam, nemate jej nekdo?
Mám jich několik, min.4, ale nevím, jestli SOX, ještě se doma mrknu. Ale žádný z nich se mi ve foobaru nelíbil tak jako v CP.
TomasT píše:komfort ovladani je nesrovnatelny
No právě proto jsem udělal to, co jsem popsal o pár příspěvků výše. Četl jsi to?
Používá to tak vůbec někdo? A funguje vám to?

TomasT
Příspěvky: 316
Registrován: 09 črc 2009 09:38
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od TomasT »

to je na mne slozite -)))) Necham si to predvest -) Resenim je zakopat 16bitu a dokopat se k 24 *hura*

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od noaid »

TomasT píše:Resenim je zakopat 16bitu a dokopat se k 24
A já dodám min. 96 kHz, Nebo SACD.
CD je na dnešní dobu shitózní 40 let starý formát a celý hiend je o tom, jak z něj dostat alespoň něco rozumného. S přechodem k HR se kvalitního zvuku dočkají i méně majetní. Je to dost podobné jako u TV - SD a HD, i když tam je rozdíl trochu větší. Nebo u foto, srovnejte dnešní levné digi kompakty a starší tehdy super drahé hiend digi zrcadlovky, ty dnešní kompakty je předčí ve všech parametrech.
Bohužel vládne a moc má vždy průměr, takže vývoj jde spíš k MP3 (nejlépe 128kBps, víc se toho tam pak vleze).

No ale zpátky k cplay... já se nedokáži rozhodnout, co je lepší při přehrávání právě HR formátů, jestli FB či CP. Jestli tam už se hodně neprojeví to "lhaní". Mám z toho trauma :roll:

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od noaid »

TomasT píše:Uz ten SOX plugin nemam, nemate jej nekdo?
Tak jsem si uvědomil, že ho doma mám, a že jsem jej našel tady http://www.hydrogenaudio.org/forums/ind ... st&id=5505 , je to vylepšená verze, kde lze zadat, že třeba 96kHz nemá resamplovat. To je skvělá vychytávka.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6246
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od dadaft »

noaid píše:Ještě bych dodal, že ten efekt "zesílení" bude patrný na tichých skladbách, pokud je máme uloženy jako samostatné flac a pouštíme jen tu jednu skladbu, a nevyskytuje se v ní zrovna žádná výrazná špička. Pokud se pouští celé cd jako jeden flac nebo samostatné skladby, ale najednou jako jeden cue soubor (tak to dělám já) tak ten efekt nebude patrný, protože se ta špička najde správně, CP si napřed všechny samostatné skladby v cue nahraje do ram.
řekl bych, že takhle ve foobaru funguje ReplayGain. můžeš si volit, jestli ho použiješ a když tak jak.
noaid píše:Dočetl jsem se, že FB v 0.8.3. hraje lépe než pozdější verze. Má někdo podobnou zkušenost?
ano. 0.8.3 je podle mě nejlepší verze.
Aleska píše:Na Foobaru jsem vyrostl, na Foobaru též umřu, ale ať hraje nejlíp !
no, třeba takový Adobe Audition 1.5 hraje mnohem líp než foobar - standartně 32bit. bohužel to je "přehrávač" až v druhém plánu a nějak rozumně se obsluhovat při tomhle nedá...
Obrázek

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od Aleska »

dadaft píše:
Aleska píše:Na Foobaru jsem vyrostl, na Foobaru též umřu, ale ať hraje nejlíp !
no, třeba takový Adobe Audition 1.5 hraje mnohem líp než foobar - standartně 32bit. bohužel to je "přehrávač" až v druhém plánu a nějak rozumně se obsluhovat při tomhle nedá...
Na 32 bit nepotřebuji Adobe Audition, stačí profesionální zvukovka, třeba moje Lynx ONE se automaticky nastavuje na těch 32 bitů Obrázek
A jestliže je poznat nastavení 16 bit/24 bit ve Foobaru, pak teprve toto je to pravé ořechové ! *hura*

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od noaid »

dadaft píše:řekl bych, že takhle ve foobaru funguje ReplayGain. můžeš si volit, jestli ho použiješ a když tak jak.
Ale jen na první pohled. Výsledek replay gain ve FB by měl asi v podstatě zhoršit kvalitu, algoritmy patrně provádějí i jakousi kompresi špiček, protože jeho cílem není stejná úroveň špiček, nýbrž stejná psychakustická úroveň průměrné hlasitosti.
Normalizace při přepočtu do větší bitové hloubky není nic, co by negativně ovlivnilo kvalitu, naopak roztažením do plných xy bitů maximalizuje využití původní dynamiky nahrávky při následném DSP procesingu.
FB ukládá výsledky svých zjištění fo tagů v souborech, modifikuje je po aplikaci RG.
Replay Gain is different from peak normalization. Peak normalization merely ensures that the peak amplitude reaches a certain level. This does not ensure equal loudness. The Replay Gain technique measures the effective power of the waveform (i.e. the RMS power after applying an "equal loudness contour"), and then adjusts the amplitude of the waveform accordingly. The result is that Replay Gained waveforms are usually more uniformly amplified then peak-normalized waveforms.
http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php ... Replaygain
dadaft píše:třeba takový Adobe Audition 1.5 hraje mnohem líp než foobar - standartně 32bit.
To, že je to 32 bit, neznamená, že je to lepší. Jen že si to přepočetl z 16 do 32 bitů, kvalita a rozlišení zůstavá stejná. Až teprve při následných úpravách a přepočtech se ta původní kvalita zhoršuje méně v 32 bitech než v 16 bitech. Pokud nic neupravuji, je kvalita stejná. Když např. 16bit wav převedu několikrát za sebou do 32 bit a nazpět a nebudu provádět žádné úpravy, tak pokud v algoritmu není vyložená bota, tak dostanu ve výsledku opět stejný 16bit wav se stejným obsahem.
Zvětšení počtů bitů není zvýšení kvality, ale jen příprava na to, abych následnými akcemi tu kvalitu zbytečně nezhoršoval a případně ji mohl "zvýšit".
Celé je to v podstatě matematický problém, i když složitostí na úrovni obyčejné trojčlenky.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6246
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od dadaft »

Aleska
já bych to neviděl tak optimisticky. to že ta zvukovka dokáže 32bit je vynikající, pokud máš takovou nahrávku. ono to dost souvisí právě s tou "hlasitostí". myslím si, že to, že cPlay hraje líp než foobar je pouhé zdání. hraje hlasitěji. a chtělo by se říct - to je vše, člověk už si k tomu sám dodá kvalitativní hodnocení, tj. hlasitější = lepší. ale myslím si, že to není úplně pravda. otázkou je, jak při tom zvýšením hlasitosti postupuje. říkalo se tady, že ten postup je normalizace. já bych se ale vsadil, že je to velice jemně nastavený kompresor spolu s hardlimitérem. normalizace sama o sobě pracuje pouze s obálkou (envelope). když je ale každý track maximalizován pomocí normalizace, ještě to nezaručuje, že to budeme vnímat jako kvalitní a stejně (co možná nejvíc bez nějaké ztráty=ořezu) hlasité. do hry (vždy) vstupují (mé oblíbené) středy. jedině pokud je na těchto frekvencích hlasitost správně srovnaná, má člověk pocit, že to hraje dobře. čistě normalizace není tudíž vhodný nástroj pro maximalizaci hlasitosti u různých tracků pokud není provedena jako výsledek srovnání všech navzájem. což u přehrávače jaksi není možné, protože do/z playlistu můžeš volně přidávat/odebírat jednotlivé skladby. ReplayGain se to svým způsobem pokouší řešit velmi inteligentně. cPlay na to podle mě jde jinou cestou. má prostě nastavený jistý "obecný" průměr, ke kterému vše/cokoliv "připasuje". v případě, že mu pak leze obálka mimo dynamický rozsah daný bitovou hloubkou nahrávky, použije kompresor s limitérem a upraví zvuk pomocí fázové, frekvenční, časové a dynamické komprese. subjektivně to ani v některých případech nemusí znamenat pociťovanou újmu. dokonce to někdy může působit jako lepší zvuk - subjektivně vyrovnaná reprodukce znamená velké plus - a (některé) detaily vpřed, jak říká merhaut (ovšem na úkor mikrodynamky). takovému zvuku se říká statický (já placatý) - - - je nutné mít ale pořád na zřeteli, že se jedná o hodně promakané záležitosti.
výše popsané je v podstatě rozpor dvou věcí, které ale na člověka působí podobně. vyšší hlasitost (v jistých mezích samo) na člověka působí jako lepší zvuk - prostě je všechno líp slyšet. na druhou stranu (teď samozřejmě bez přihlížení k poslechovému prostoru a akustice vůbec) nejde zvyšovat úroveň hlasitosti nahrávky do nekonečna - v jistém okamžiku se začíná zvuk komprimovat, uměle zahušťovat, jak chceš (teda pokud není prostě sprostě "zaříznutý" - ale tohle už moderní software nedělá). mizí celková vyváženost na úkor zdůraznění detailů a velikosti. hudba umírá. pro mě osobně věci ztrácejí své přirozené místo a vzájemné vzdálenosti (a souvislosti). v jistých případech (nevyřešený poslechový prostor - ať už špatnou akustikou nebo nevyřešeným nebo nevhodným umístěním beden vůči jeho hranicím) popř. při poslechu v autě, na minivěži nebo tak, může i takto komprimovaný zvuk subjektivně působit jako lepší.
tím se dostávám k 32 bitům. když třeba převedeš takovouto zkomprimovanou 16bit nahrávku na 32bitovou, nestane se vůbec nic. hraje to stejně. pokud ovšem přímo nahráváš ve 32bitech, to je jiná. kvalita je samozřejmě lepší. pokud chceš takovou nahrávku převést na běžných 16bit, MUSÍŠ použít dithering, pokuď chceš dosáhnout srovnatelné kvality.
a teď proč hraje 32bit Audition líp. vtip je v tom, že nejen že převede 16bit na 32bit, ale že v tom vyšším rozlišení můžeš použít Clip Restoration, tzn. že můžeš obnovit místa, kde amplituda signálu překročila limit pro nižší (16bit) rozlišení. není problém ořízlou křivku podle průběhu dopočítat. pak (jedině pak) upravíš DC offset těch původně "useknutých" částí - neboli to vycentruješ.
zvuk je pak lepší.
v tom to vězí - tohle nejde provádět "on the fly", za pochodu při převzorkování signálu zvukovkou.

noaid
normalizace není totéž co zesílení (fade, amplify). k RG: viz výše.

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od noaid »

Dadafte, těmto tvým názorům na tuto problematiku by se dalo velmi úspěšně oponovat, ale je to nad mé síly. Tak mi nezbývá než jen říct, že je vše jinak. :(

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6246
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od dadaft »

ano, zcela jistě by se dalo. ale oponovat jak a v čem. bohužel skoro jako vždy oponentura odpadá. a tak se řekne, že dadaft je blázen a vše je jinak...

o zvuku se teda bavit nebudem, ale aspoň se podívejte.
pro ilustraci pár obrázků.

"klasický" 16bit track, jak ho můžeme spatřit na 9 z 10 cdčekách, max. 0dB:
Obrázek

tentýž po zeslabení na -2dB, 32bit:
Obrázek

tentýž po Restore Clip a diferenciální úpravě DCoffset, 32bit, max. -2dB:
Obrázek

tentýž 32bit, max. 0dB:
Obrázek

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od Aleska »

„Aleska
já bych to neviděl tak optimisticky. to že ta zvukovka dokáže 32bit je vynikající, pokud máš takovou nahrávku. ono to dost souvisí právě s tou "hlasitostí".
Já si to nemyslím. Zvukovka Lynx ONE přišla na trh v roce 2000 a rovnou v ní tehdy návrháři udělali zpracování na 32 bitech – nejspíše dobře věděli proč. Takže ona jede 32 bity jak pod Foobarem, tak i pod cPlay (a jinak se nedá ani zapnout). Na Foobaru si jinak můžeš zapnout jak 16 bit, tak 24 bit = a rozdíl je znatelný, a to i na zvukovce, která je integrovaná na základní desce, jen na zvukovkách od Lynx ne. S hlasitostí to nemá nic společného.
„myslím si, že to, že cPlay hraje líp než foobar je pouhé zdání. hraje hlasitěji. a chtělo by se říct - to je vše, člověk už si k tomu sám dodá kvalitativní hodnocení, tj. hlasitější = lepší. ale myslím si, že to není úplně pravda.“
Právě proto jsem mezi přáteli na fóru sháněl kalibrační signály, abych dokázal srovnat hlasitost obou těchto softwarových přehrávačů. S jejich pomocí jsem sehnal čtyři, z toho dva použil: 400 Hz a signál bílého šumu. Pak je již hračka z nich udělat nejen FLAC, WAV, ale vlastně cokoliv, protože XRECODE si poradí bez „ztráty kytičky“ . Takže jsem měl dva a dva signály a mohl jsem začít testovat. Na obou přehrávačích (jedou samostatně) je nainstalována Lynx One, která má v sobě ASIO, takže již není potřeba nic nastavovat – v cPlay je takto Obrázek
Ve Foobaru takto (a Output data formát je zatemněný, Lynx One si jej nastavila dle potřeby sama) Obrázek

Hlasitost byla měřena analogově, pomocí Sound Level Metr od Radio Schack. Výsledná hlasitost obou přehrávačů je prakticky stejná, protože je dána vlastnostmi zvukovky – měl jsem pocit, že cPlay je o 0,2 dB hlasitější. Protože na Foobaru lze nastavit hlasitost po 0,1 dB (Volume step 0,1 dB)Obrázek, byla hlasitost ve Foobaru nastavena stejně jako v cPlay (SPL metr na nule).
Pro klid na duši by bylo možno nastavit hlasitost obou přehrávačů na maximum a regulovat hlasitost jen na mixeru Linx One, ale to jsem nepoužil, její výstup je na maximu.
Obrázek
Ten obrázek dávám záměrně, abych dal příležitost všem, kdo výsledky budou zpochybňovat, ANO – i Lynx doporučuje regulaci v analogové zóně a jsem dokonce dle obrázku cca – 65 dB pod optimem (-0,5 dB). Přesto musím konstatovat, že softwarový přehrávač cPlay je citelně lepší než Foobar, platí vše co o jejich rozdílu je napsáno doposud. Rozdíl mezi nimi je rozdíl třídy, škoda jen, že cPlay je určen na přehrávače typu HTPC, prostě na malé zabudované obrazovce v HTPC zobrazuje jen to podstatné, aby to bylo na dálku dobře čitelné.

PS: K problematice ReplayGain se ještě vrátím (až přelouskám dostatečně předchozí příspěvky, některé jsou dost nepřehledné). Ale předem říkám: NE !

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od noaid »

Aleska píše:ANO – i Lynx doporučuje regulaci v analogové zóně
To je logické a samozřejmé, ale proč to tak nedělaáš?
Správně je vše v digitální části v PC naplno, hlasitost se reguluje ař knoflíkem na zesilovači. U PC stejně jako u CD přehrávače, DAC, tuneru decku, čehokoliv. Ze zvukovky by měl jít linkový výstup tak jako z jiného audio zařízení, ne nějaký zeslabený, aby se později zase zbytečně zesiloval. To je ten důvod, proč to Lynx doporučuje. Dodržování norem. V opačném případě narůstá minimálně poměr signál/šum, snižuje se zbytečně bitová hloubka a tudíž rozlišení, patrně narůstá trošku zkreslení a kdoví co ještě.

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od Aleska »

To je děsně jednoduché - prozatím jsem "jel" rovnou ze zvukovky do koncového zesilovače, který nemá ovládání hlasitosti..., ten výstup ze zvukovky je tak veliký, že nepotřebuji zesilovat, ale zeslabovat. Takže mi to "doposud" stačilo a nyní vím, co potřebuji = pasívní předzesilovač, či spíše jen regulátor hlasitosti s DO (již je na cestě).

TomasT
Příspěvky: 316
Registrován: 09 črc 2009 09:38
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od TomasT »

Rad bych se dozvedel definici "třídy" to by mne fakt dost zajimalo. *jupi*

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: Soft player cPlay - the open source high-end audio player

Příspěvek od Aleska »

Sám víš, jak je posuzování vždy subjektivní. Co je pro mne "rozdíl třídy", to pro jiného nic nebude znamenat a pro jiného naopak. Podle mne je cPlay (zvukově) lepší než Foobar, pro jiného to bude přesně opačně. Já ty dva přehrávače mezi sebou posuzuji podle výsledného přednesu a rovnou říkám = na ostatní *thumbs down* *thumbs down* *thumbs down* ...., protože jsem názoru, že čím méně, tím lépe.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host