DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Ať MP3, či WAV popřípadě FLAC. Ať tok bitrate taký či onaký. Pokud při poslechu neslyším vnímatelnej rozdíl, tak je to vše k ničemu a neni důvod se honit za něčím co nepřinese posun k lepšímu poslechu.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Ano, ale není to maximální bitrate WAVu, je to standardní bitrate CD, tedy pro 16/44,1 a to podle vzorce:
Bitrate = (samplovací frekvence) x (bitová hloubka) x (počet kanálů)
neboli:
44100 x 16 x 2 = 1411200 bps tedy - 1411.2 kbps
U SACD, Hi-res apod., je maximální bitrate až:
48000 x 24 x 2 = 2304000 bps - 2304 kbps
96000 x 24 x 2 = 4608000 bps - 4608 kbps
192000 x 24 x 2 = 9216000 bps - 9216 kbps
atp.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
LUKu, máš pravdu, u CD je tok 1411kbps.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
SRI... 1411,2kbps. Snad to mám OK.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Zopakuji se: Pokud není slyšet rozdíl u stejné nahrávky ze stejného masteru mezi mp3 a hi-res, potom je na 100% je něco špatně.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
...tak nějak, lidský sluch je z celého řetězce ten nejslabší článek...ale nepřiznává se to snadno

Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Kluci, vy co slyšíte tak zřetelně rozdíly mezi komprim a nekomprim formátem, netrpíte v běžném životě? To neprovokuji, jen se ptám.
Těch ruchů, co přináší.
Jsem tzv. zvukoplachý. Spousta zvuků mě vadí, případně je registruji (displeje, plazmy, trafa), ale rozeznat za stejných akustických podmínek kvalitní mp3 proti nosičům, tak na to bych si opravdu nevsadil ani přes sluchátka, natož jakékoliv bedny.
Na druhou stranu, jsem spokojen, protože se nemusím honit za "svatým grálem" a žiju s radostí s tím, co mi hudba přináší.
Těch ruchů, co přináší.
Jsem tzv. zvukoplachý. Spousta zvuků mě vadí, případně je registruji (displeje, plazmy, trafa), ale rozeznat za stejných akustických podmínek kvalitní mp3 proti nosičům, tak na to bych si opravdu nevsadil ani přes sluchátka, natož jakékoliv bedny.
Na druhou stranu, jsem spokojen, protože se nemusím honit za "svatým grálem" a žiju s radostí s tím, co mi hudba přináší.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
...k tomu mému porovnání ještě doplňuji:
uváděl jsem, že rozdíl 44.1pcm vs. 96.0 pcm vs. CD jsme zaznamenal, ale nebyl zásadního charakteru - přisuzuji to mému omezení souvisejíci s mojí bacic sestavou, hodně záleželo jakou konkrétní nahrávku jsem porovnával....
Při testu naslepo při stejné hlasitosti zdroje jsem ve většině případů byl mimo....
Každopádně jako nejlepší kombinace se jevila ve většině případů SONY TA-F570ES + CD Pioneer 7100, pak až ostatní tidal a spotify přes DAC
uváděl jsem, že rozdíl 44.1pcm vs. 96.0 pcm vs. CD jsme zaznamenal, ale nebyl zásadního charakteru - přisuzuji to mému omezení souvisejíci s mojí bacic sestavou, hodně záleželo jakou konkrétní nahrávku jsem porovnával....
Při testu naslepo při stejné hlasitosti zdroje jsem ve většině případů byl mimo....
Každopádně jako nejlepší kombinace se jevila ve většině případů SONY TA-F570ES + CD Pioneer 7100, pak až ostatní tidal a spotify přes DAC
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
WAV i flac jsou oba komprimované formáty, ale každý jinak, ale stále jsou to formáty bezeztrátové. Mp3 je také komprimovaný formát , ale ztrátový. I blb pochopí, že se něco ztrácí. Bohužel i ve slyšitelné složce.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3816
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Tohle opět není pravda, nebo je to přinejmenším nepřesný. WAV a FLAC v tomhle ohledu nejsou stejný, je mezi nimi rozdíl. WAV může sice obsahovat i komprimovaný záznam, ale stejně tak zvládne a umožňuje přenést nekomprimovaný záznam. Naproti tomu FLAC je víc nebo míň komprimovaný vždy.
Oba jsou ovšem bezztrátové.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
LUKu, píšeš, že něco není pravda, pak píšeš že možná je a nebo částečně, může nebo nemůže... Ale pak jsi napsal: Oba dva jsou ovšem bezztrátové. To poslední slovo je nejdůležitější.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Tady je celkem srozumitelně vysvětlen princip komprimace MP3
zdroj: https://akela.mendelu.cz/~jprich/predn/komprimace.pdf
Layer-III (MP3)
1. Kódovaný zvuk se rozdělí na 32 frekvenčních pásem. Každé toto pásmo se kóduje zvlášť. Jednotlivá pásma jsou široká 625 Hz.Pásma jsou na nízkých frekvencích užší a na vyšších širší (kvůli citlivosti ucha na různé frekvence).
2. Je použita ztrátová komprese – kvantizace. Kvantizační koeficienty se vypočítávají dynamicky podle dosažené akustické hladiny zvuku tak, aby šum vzniklý použitím kvantizace byl pod rozlišovací schopností ucha. Využívá se psychoakustického modelu.
3. Kromě klasického psychoakustického modelu je využit temporal masking, který počítá s tím, že hlasitý tón zastíní blízké frekvence nejenom v době, kdy sám zní, ale i chvilku potom (asi 100ms). Zajímavé je, že díky jisté malé prodlevě při zpracování zvuku lidským uchem platí maskování frekvencí i 2–5 ms předem.
4. Vypočtený signál se kóduje Huffmanovým kódováním.
5. Výsledná kvalita je určena datovým tokem.
Psychoakustický model
Umožňuje odstranění dat lidským sluchem nepostižitelných a tedy v signálu redundantních, bez znatelné újmy na kvalitě reprodukovaného signálu.
1. omezení frekvenčního rozsahu – využívá omezené citlivosti lidského ucha. Přenosové pásmo se omezuje na šířku 20 Hz až 20 kHz.
2. maskování frekvencí – využívá nelinearity citlivosti lidského sluchu. V přítomnosti silnějšího signálu nedokážeme vnímat slabší signál, který zaniká a není třeba jej tedy uvažovat.
3. časové maskování – využívá setrvačnosti lidského sluchu. I po zániku silnějšího signálu chvíli trvá, než začneme vnímat současně působící slabší signál.
Parametry dosažené komprese
Záznam odpovídající kvalitě CD je možno získat při 112–128 kbps. Dosažený stupeň komprese je tedy 1:10–12.
Kodér i dekodér velmi náročné na výpočetní výkon.
Nejmenší delay je 59 ms.
Velikost rámce je 1152.
Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Komprese zvuku
Z toho v podstatě vyplývá, že opravdu lidský sluch je tím rozhodujícím orgánem, zda vnímáme rozdíl mezi MP3 a ostatními nekomprimovanými formáty a skutečně nemusí být nic špatně s naší aparaturou.
zdroj: https://akela.mendelu.cz/~jprich/predn/komprimace.pdf
Layer-III (MP3)
1. Kódovaný zvuk se rozdělí na 32 frekvenčních pásem. Každé toto pásmo se kóduje zvlášť. Jednotlivá pásma jsou široká 625 Hz.Pásma jsou na nízkých frekvencích užší a na vyšších širší (kvůli citlivosti ucha na různé frekvence).
2. Je použita ztrátová komprese – kvantizace. Kvantizační koeficienty se vypočítávají dynamicky podle dosažené akustické hladiny zvuku tak, aby šum vzniklý použitím kvantizace byl pod rozlišovací schopností ucha. Využívá se psychoakustického modelu.
3. Kromě klasického psychoakustického modelu je využit temporal masking, který počítá s tím, že hlasitý tón zastíní blízké frekvence nejenom v době, kdy sám zní, ale i chvilku potom (asi 100ms). Zajímavé je, že díky jisté malé prodlevě při zpracování zvuku lidským uchem platí maskování frekvencí i 2–5 ms předem.
4. Vypočtený signál se kóduje Huffmanovým kódováním.
5. Výsledná kvalita je určena datovým tokem.
Psychoakustický model
Umožňuje odstranění dat lidským sluchem nepostižitelných a tedy v signálu redundantních, bez znatelné újmy na kvalitě reprodukovaného signálu.
1. omezení frekvenčního rozsahu – využívá omezené citlivosti lidského ucha. Přenosové pásmo se omezuje na šířku 20 Hz až 20 kHz.
2. maskování frekvencí – využívá nelinearity citlivosti lidského sluchu. V přítomnosti silnějšího signálu nedokážeme vnímat slabší signál, který zaniká a není třeba jej tedy uvažovat.
3. časové maskování – využívá setrvačnosti lidského sluchu. I po zániku silnějšího signálu chvíli trvá, než začneme vnímat současně působící slabší signál.
Parametry dosažené komprese
Záznam odpovídající kvalitě CD je možno získat při 112–128 kbps. Dosažený stupeň komprese je tedy 1:10–12.
Kodér i dekodér velmi náročné na výpočetní výkon.
Nejmenší delay je 59 ms.
Velikost rámce je 1152.
Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Komprese zvuku
Z toho v podstatě vyplývá, že opravdu lidský sluch je tím rozhodujícím orgánem, zda vnímáme rozdíl mezi MP3 a ostatními nekomprimovanými formáty a skutečně nemusí být nic špatně s naší aparaturou.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Motáš se v tom. Píšu, že není pravda, nebo je přinejmenším nepřesně formulováno to, co jsem citoval, protože WAV je nekomprimovaný, ale FLAC komprimovaný, takhle jednoduchý to je.
Žádný "že možná je a nebo částečně, může nebo nemůže," jsem nenapsal. Čti to co píšu.
To, že je WAV nekomprimovanej mu logicky nijak nebrání uchovávat/přenášet komprimovanej záznam, například když převedeš MP3 na WAV, tak ten výslednej WAV už bude obsahovat komprimovanej záznam. Je třeba chápat taky trochu souvislosti.
A ano, důležitý je hlavně to, že WAV i FLAC jsou bezztrátový.
Re: DAC pro PC a zesilovač - má význam?
Tombas to tady postnul vyborne, ale ortodoxni sluchari budou tvrdit stale sve. Je to jako na hlucnem koncerte. Kdyz bude na vas nekdo mluvit a vy se na nej nepodivate, vubec o tom nevite, no a prave tyto neslysitelne casti zvuku se odstrani... Ztrati. Proto ztratovy format.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host